برق کشی ساختمان به صورت ساده و روان

برق کشی ساختمان به صورت ساده و روان


برق کشی ساختمان به صورت ساده و روان

یکی از مهمترین قسمت های ساخت ساختمان برق کشی ساختمان است که معمولا همراه با مراحل ابتدای ساخت و ساز ساختمان شروع و بعد از اجرای مراحل نازک کاری پایان می یابد.

 گذشتگان برای برق کشی ساختمان روش های خاصی را انجام نمی دادند و به همین دلیل معمولا پس از پایان کار ساخت ساختمان، برق کشی به صورت روکار انجام می شد. اما امروزه به دلیل ایجاد تنوع در روش های برقی کشی و تحول در ساخت و ساز استفاده از روش های سنتی منسوخ شده، و به همین دلیل برقکاری ساختمان ها با استفاده از روش های روز دنیا انجام می شود.

مراحل برق کشی ساختمان

مرحله اول: تهیه نقشه سیم کشی ساختمان

مرحله دوم: استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی

مرحله سوم: جای گذاری لوله های خرطومی یا شاخه ای نسوز PVC و قوطی ها (که مهمترین مرحله از مراحل برقکاری ساختمان است)

مرحله چهارم: تمیزکاری قوطی ها، لوله ها

مرحله پنجم: داخل کردن سیم ها در لوله های برقی

مرحله ششم: نصب کلید، پریز و غیره

مرحله اول: تهیه نقشه سیم کشی ساختمان

مرحله تهیه نقشه جایگذاری لوله و قوطی ها که اولین مرحله و برای این کار در ابتدا بر اساس نقشه کلی ساختمان یک نقشه سیم کشی ساختمان تهیه می گردد. در این نقشه جایگاه کلیدها، پریزها، لامپ ها، لوله های برق (خرطومی و شاخه ای)، جعبه تقسیم، جعبه فیوز و غیره را مشخص می کنیم.

برق کشی ساختمان آذین پلاست و سهند پلاست اصفهان

مرحله دوم: استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی

سیم کشی صحیح در ساختمان نیازمند رعایت ها استانداردها و استفاده از ابزارهای صحیح است. از مهمترین ابزار لازم برای انجام سیم کشی یک ساختمان می توان به این موارد اشاره کرد:

سیم لخت کن، انبردست، متر و مولتی متر، تستر ولتاژ القایی، فازمتر، فنر سیم کشی

از دیگر تجهیزات تخصصی برای برق کشی می توان به لوله های خرطومی و شاخه ای اشاره نمود. شرکت سهند پلاست و آذین پلاست اصفهان با دارا بودن بهترین تیم تولید و دستگاه های تخصصی تولید لوله های خرطومی نسوز و معمولی و همچنین لوله های شاخه ای پلی اتیلن و پی وی سی (نسوز) می تواند بهترین گزینه انتخاب برای سیم کشی ساختمان باشد.

لوله pvc نسوز آذین پلاست و سهند پلاست.jpg

مرحله سوم: جای گذاری لوله و قوطی ها

این مرحله از زمان شروع دیوارها تا زمان قبل سفیدکاری و یا کاشی و سرامیک کردن قابلیت اجرا دارد. در این مرحله بایستی جای قوطی ها، لوله ها و لامپ ها را در دیوار، سقف و یا کف ساختمان با رعایت تراز بندی اصولی در جای خود قرار داد. درصورتی که هنگام اجرا نیاز به کنده کاری (توسط دستگاه پیکور) و یا جوشکاری و محکم کردن آنها است این موارد را باید با دقت و حوصله انجام داد. در صورت اشتباه در محاسبات و جایگذاری لوله و قوطی ها تصحیح آنها هزینه بر خواهد بود. ضمنا طبق اصول روز ساختمان سازی بهترین اجناس جهت لوله ها و قوطی های برق استفاده از اجناس با مواد پی وی سی می باشد که این گونه مصالح هنگام رخداد حادثه آتش سوزی در سیم ها موجب می گردند که آتش سیم های برق شعله ور نشوند و آتش به سرتاسر ساختمان ها سرایت نکند. پس از اینکه جایگذاری این قطعات انجام شد، مرحله سفید کاری و یا سرامیک و غیره انجام می گردد.

 

مرحله چهارم: تمیزکاری قوطی ها، لوله ها

معمولا به دلیل انجام عملیات ساختمانی جای قوطی ها، لوله ها و کلید و پریزها از مصالح ساختمانی پر می شود که این موضوع کار برق کشی را سخت و گاه در مواردی غیر ممکن می کند. به همین دلیل باید در اولین گام از این مرحله آنها را تمیز نمود. این مرحله را بایستی با دقت کافی انجام داد زیرا ریختن مصالح ساختمانی در لوله ها باعث انسداد و گرفتگی آنها می شود.

 

مرحله پنجم: سیم کشی برق ساختمان

پس از تمیزکاری لوله ها و قوطی ها به شکل اصولی انجام شد بایستی کار سیم کشی در درون لوله ها انجام گیرد. این مرحله از مراحل سیم کشی ساختمان نیز باید با دقت کافی انجام گیرد و سیم ها در اتصالات به وسیله نوار چسب برق به یکدیگر متصل شوند.

همچنین به دلیل اینکه هنوز عملیات ساختمانی به صورت کامل انجام نشده است بایستی سر سیم هایی که از قوطی ها و غیره بیرون آمده اند به یکدیگر محکم شده تا طی عملیات ساختمانی اشتباها خارج نشوند. البته برای کیفیت بهتر کار سیم کشی قلع اندود کردن کل اتصالات و سر سیم‌ها توسط حوضچه قلع نیز توصیه می شود.

خرطومی نسوز

مرحله ششم: نصب کلید، پریز و غیره

آخرین مرحله از مراحل سیم کشی ساختمان را با بررسی نصب کلید و پریزها ادامه می دهیم. این مرحله معمولا پس از انجام نقاشی و یا کف سازی انجام می شود. در طی این مرحله قطعاتی مثل کلید و پریزها، جعبه فیوز، لامپ ها، سیستم های اطفای حریق، آنتن ها، آیفون و غیره در جای خود نصب می شوند.

داشتن دقت و ظرافت کاری در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمامی این قطعات بایستی به صورت تراز در جای خود بسته شوند.

همچنین محکم کردن اتصالات و درست بستن آنها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا یک اتصالی و جرقه می تواند باعث آتش سوزی در کل سیم کشی یک ساختمان شده و حوادث ناگواری را در پی داشته باشد.

مراحل سیم کشی ساختمان و اجرای اصولی آنها نیاز به تخصص بالا دارند و به همین دلیل بایستی آن را به صورت اصولی فراگرفت.

 

همچنین بخوانید:

قطع برق ناشی از حوادث شدید آب و هوایی

و

لوله خرطومی نسوز (pvc) و پلی آمید

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!