لوله خرطومی سهند پلاست

لوله خرطومی سهند پلاست


پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از ساده‌ترین و ارزانترین پلیمرها است. پلی اتیلن جامدی مومی و غیر فعال است . این ماده از پلیمریزاسیون اتیلن بدست می‌آید. بطور خلاصه بصورت PE نشان داده می‌شود .

تاریخچه تولید پلی اتیلن:

پلی اتیلن اولین بار بطور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی ” Hans Von Pechmanv ” سنتز شد . او در سال ۱۸۹۸ هنگام حرارت دادن دی آزومتان ، ترکیب مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که بعدها پلی اتیلن نام  گرفت. اولین سنتز صنعتی پلی اتیلن بطور تصادفی توسط “ازیک ناوست” و “رینولرگیسون” از شیمیدان‌های معروف در ۱۹۳۳ کشف شد. این دو دانشمند با حرارت دادن مخلوط اتیلن و بنزالدئید در فشار بالا، ماده‌ای موم ‌مانند بدست آوردند .

علت این واکنش وجود ناخالصی‌های اکسیژن‌دار در دستگاه‌های مورد استفاده بود؛ که بعنوان ماده آغازگر پلیمریزاسیون عمل کرده بود. در سال ۱۹۳۵ “مایکل پرین” یکی دیگر از دانشمندها این روش را توسعه داد . او فشار بالا پلی‌اتیلن را سنتز کرد . این روش اساسی برای تولید صنعتی LDPE در سال ۱۹۳۹ شد .

کاربرد:

پلی‌اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی دارد . از LDPE در تولید ظروف پلاستیکی سبک و همچنین کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود . HDPE ،در تولید ظروف شیر و مایعات و انواع وسایل پلاستیکی آشپزخانه کاربرد دارد . در تولید لوله‌های و اتصالات لوله‌کشی معمولا از MDPE استفاده می‌کنند .

LLDPE بدلیل بالا بودن میزان انعطاف‌پذیری در تهیه انواع وسایل پلاستیکی انعطاف‌پذیر مانند لوله‌هایی با قابلیت خم شدن ( مانند لوله های خرطومی ) کاربرد دارد. اخیرا پژوهش‌های فراوانی در تولید پلی اتیلن‌هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه‌های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن‌ها در اصل HDPE با تعدادی شاخه‌های جانبی هستند . این پلی اتیلن‌ها ترکیبی، استحکام HDPE و انعطاف‌پذیری LDPE را دارند.

انواع پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت لوله های خرطومی و شاخه ای:

در ساخت لوله های پلی اتیلنی ( مانند لوله های خرطومی برقی و خرطومی مخابراتی و لوله های شاخه ای برقی )، عموماً از دو نوعِ مختلف پلی اتیلن به نامهای PE80 و PE 100استفاده میشود . عدد مشخصة نوع ماده MRS گفته می شود که عبارت است از حداقل مقاومت مورد نیاز بعد از ۵۰ سال کارکرد در دمای سیال۲۰ درجه سانتیگراد. بالاتر رفتن عدد نشان دهنده بهبود بیشتر کیفیت محصولات تولیدی می باشد . بر این اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای جایگزینی PE100 به جای PE80 صورت گرفته است .

مزایای PE 100 نسبت به PE 80 :

١ـ داشتن مقاومت بالاتر در فشارهای کاری بالا .
٢ـ داشتن مقاومت بالاتر و ضخامت کمتر .
٣ـ صرفه جویی در هزینه با توجه به وزن کمتر در فشارهای کاری بالا .
٤ـ توانایی انتقال حجم بالاتر سیال به دلیل سطح مقطع جریان بیشتر .
بر این اساس می توان گفت که قیمت مواد اولیه PE100 نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است . اما با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که از خواص این محصول حاصل می گردد می توان خروجی مورد نظر را در هر متر لوله با قیمت یکسان و با کیفیت برتر بدست آورد .

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!